Les 1
Instructies les 1:
De komende lessen werk je rond het thema reliëf. Je verwerkt stapsgewijs de les. Voor de les te kunnen starten moet je een aantal materialen klaarleggen. Zo kan je vlot werken aan de les.
Benodigd materiaal:
- schrijfgerief (als je extra dingen wil noteren)
- kladpapier of apart blad (om extra zaken op te noteren)
- werkblad les 1 (deze moet je downloaden)
- begrippenlijst (deze moet je downloaden)
Als je vragen hebt tijdens het verloop van de les noteer je deze op een apart papier. Je kan je vragen via het vragenformulier (onderaan) doorsturen naar de leerkracht.
Het werkblad van les 1 download je hieronder. Er wordt steeds aangegeven wanneer je hiermee moet werken. Je werkt telkens in het document zelf. Vergeet het document niet op te slagen. Op het einde van de les slaag je het document op onder de naam: werkblad1 + voornaam. Je uploadt deze dan op smartschool.
De begrippenlijst kan je ook hieronder downloaden. Tijdens deze les en komende lessen zullen vele nieuwe begrippen aangeleerd worden. Je noteert deze in de begrippenlijst. In de les worden momenten voorzien om dit te doen. Benut deze goed!
Download het werkblad les 1 hier:
Download de begrippenlijst hier:
1. Wat is reliëf?
We starten deze les aan het thema reliëf. Eerst en vooral is het belangrijk te weten wat het begrip 'reliëf' juist betekent. Pas daarna kunnen we hierop verder bouwen.
Stap 1: Bekijk onderstaande afbeeldingen.
Stap 2: Beantwoord op het werkblad de bijhorende vragen. (opdracht 1)
Landschappen kunnen van elkaar verschillen door het reliëf. Het reliëf is een landschapsvormende laag. Het is een afwisseling van natuurlijke hoogtes en laagtes in het landschap.
Begrippenlijst:
Noteer het begrip reliëf in je begrippenlijst.
2. Hoe beschrijven we het reliëf?
Je weet nu wat het begrip 'reliëf' juist betekent. Aan de hand van bovenstaande afbeeldingen heb je gemerkt dat niet elk reliëf er hetzelfde uitziet. We kunnen het reliëf beschrijven aan de hand van een aantal elementen. In dit deel leer je meer over de reliëfelementen.
2.1. Horizonlijn
De horizonlijn is één van de reliëfelementen die jullie vandaag gaan leren. Om meer te weten te komen over dit element krijg je 2 opties. Je kiest op welke manier je de leerstof wilt verwerken. Je download bijhorend document en volgt de instructies. Als je vragen hebt noteer je deze op een apart papier. (nadien kan je deze doorsturen via het vragenformulier)
Optie 1: via de powerpoint ( dia 1 - dia 5)
Optie 2: via een instructiefiche
2.2 Helling
Het tweede reliëfelement is de helling. Je gaat voor dit deel op dezelfde manier te werk. Je kiest uit optie 1 of optie 2. (Je mag steeds een verschillende optie kiezen). Download het document van je gekozen optie en volg de instructies. Als je vragen hebt noteer je deze op een apart papier. (nadien kan je deze doorsturen via het vragenformulier)
Optie 1: via de powerpoint (dia 6-8)
Optie 2: via een instructiefiche
2.3 Hoogteverschil
Het derde reliëfelement is het hoogteverschil. Ook voor dit deel kies je tussen de twee opties. Download het document van je gekozen optie en volg de instructies. Als je vragen hebt noteer je deze op een apart papier. (nadien kan je deze doorsturen via het vragenformulier)
Optie 1: via de powerpoint (dia 9-11)
Optie 2: via een instructiefiche
3. Oefeningen
Nu jullie de leerstof rond de reliëfelementen verwerkt hebben is het tijd om oefeningen te maken.
Stap 1: Neem je werkblad erbij.
Stap 2: Maak opdracht 5.
Stap 3: Maak opdracht 6.
Stap 4: Slaag je document op (ctrl+s)
4. Kniklijnen
Het laatste onderdeel van vandaag gaat over kniklijnen. Via onderstaande uitleg komen jullie stapsgewijs te weten wat kniklijnen juist zijn.
4.1 Kniklijnen algemeen
Stap 1: Bekijk bovenstaande afbeelding grondig. De blauwe pijlen stellen de hellingen voor.
Stap 2: We zien dat pijl A een steile helling voorstelt en pijl B een zwakke helling. Er komen dus 2 verschillende soorten hellingen voor in 1 landschap.
Stap 3: Er zijn verschillende hellingsvlakken waarneembaar in het landschap. De lijn tussen de 2 hellingsvlakken noemen we een kniklijn. Op de afbeelding is de kniklijn voorgesteld met een rode lijn.
Begrippenlijst:
Noteer het begrip kniklijn in je begrippenlijst.
4.2 Dallijn (= type kniklijn)
Stap 1: Bekijk de bovenstaande afbeelding grondig. Op deze afbeelding wordt een dallijn voorgesteld.
Stap 2: Als 2 dalende hellingsvlakken elkaar raken spreken we van een dallijn.
Stap 3: Een dallijn verbindt de laagste punten in het landschap. Het afstromend water loopt hier naartoe.
Begrippenlijst:
Noteer het begrip dallijn in je begrippenlijst.
4.3 Kamlijn (= type kniklijn)
Stap 1: Bekijk de bovenstaande afbeelding grondig. Op deze afbeelding wordt een kamlijn voorgesteld.
Stap 2: Als 2 stijgende hellingsvlakken elkaar raken spreken we van een kamlijn.
Stap 3: Een kamlijn verbindt de hoogste punten in het landschap. Het afstromend water loopt hiervan weg.
Begrippenlijst:
Noteer het begrip kamlijn in je begrippenlijst.
5. Oefeningen
Je maakt aan de hand van de theorie rond 'kniklijnen' opdracht 7 op je werkblad. Vergeet je document niet op te slagen!
6. Synthese
Maak een kort schema of mindmap over de leerstof van deze les. Je krijgt verschillende mogelijkheden.
Stap 1: Kies of je een schema maakt of een mindmap.
Stap 2: Kies op welke manier je het schema of de mindmap gaat maken.
- Mogelijkheden: op een papier, in een word-document, bord bij je thuis,...
- Als je graag een document wilt maken op de computer, maar je weet niet hoe je moet beginnen kan je onderstaande documenten downloaden. In deze documenten staan reeds enkele zaken genoteerd om je schema of mindmap mee op te bouwen. Je zult het grootste deel wel nog zelf moeten toevoegen.
Mindmap:
Stap 3: Maak je schema of mindmap. Dit moeten korte puntjes zijn.
Stap 4: Je hoeft je schema of mindmap niet door te sturen. Dit is een hulpmiddel voor jezelf tijdens het studeren van de leerstof.
7. Herhalingsoefening
Om de les af te sluiten maak je een herhalingsoefening. Hierin komen zaken aanbod die je deze les hebt geleerd. Je maakt de oefening in Google Formative. Download onderstaande link voor de oefening te openen.
Link oefening:
Vragenformulier:
Als je nog vragen hebt over de les kan je me deze via onderstaand vragenformulier doorsturen. Twijfel niet om dit te doen!