Les 2
Instructies les 2:
In les 1 ben je gestart aan het thema reliëf. In die les heb je meer geleerd over wat reliëf juist is en hoe je aan de hand van de reliëfelementen het reliëf beschrijft. Deze les bouwen we hierop we hierop verder.
Benodigd materiaal:
- schrijfgerief (als je extra dingen wil noteren)
- kladpapier of apart blad (om extra zaken om te noteren)
- werkblad les 2 (deze moet je downloaden)
- begrippenlijst (deze moet je downloaden)
- atlas
Als je vragen hebt tijdens het verloop van de les noteer je deze op een apart papier. Je kan je vragen via het vragenformulier (onderaan) doorsturen naar de leerkracht.
Het werkblad van les 2 download je hieronder. Er wordt steeds aangegeven wanneer je hiermee moet werken. Je werkt telkens in het document zelf. Vergeet het document niet op te slagen. Op het einde van de les slaag je het document op onder de naam: werkblad2 + voornaam. Je uploadt deze dan op smartschool.
De begrippenlijst kan je ook hieronder downloaden. Tijdens deze les en komende lessen zullen vele nieuwe begrippen aangeleerd worden. Je noteert deze in de begrippenlijst. In de les worden momenten voorzien om dit te doen. Benut deze goed!
Download het werkblad les 2 hier:
Download de begrippenlijst hier:
1. Terugkoppeling les 1
Je hebt op het einde van les 1 een herhalingsoefening gemaakt via Google Formative. Op basis van je resultaat op deze oefening volg je route 1 of route 2. Je hebt via smartschool een mail gekregen van de leerkracht waarin je dit resultaat kon raadplegen en welke route je dient te volgen. Als je dit nog niet hebt geraadpleegd, doe je dit nu. Hieronder vindt je de verschillende routes terug. Je volgt enkel de route die je dient te volgen.
Route 1:
Je volgt de sessie begeleid door de leerkracht via google meet. Via onderstaande link krijg je toegang tot deze sessie. Verdere instructie worden gegeven in de sessie zelf.
Route 2:
Je downloadt onderstaande oefeningen. Vervolgens los je de opdrachten. Verdere instructies vindt je terug op het document zelf.
2. Reliëfelement hoogte
Je hebt in les 1 reeds drie reliëfelementen geleerd om het reliëf te beschrijven. In deze les leer je een vierde reliëfelement, namelijk de hoogte. De hoogte kan op verschillende manieren voorgesteld worden. In het volgende deel van de les leer je hier meer over.
Niet elk punt in het landschap ligt op dezelfde hoogte. Vaak kan je wel op een afbeelding afleiden welk punt er hoger ligt dan het ander. We zien bijvoorbeeld op onderstaande afbeelding dat punt 1 (blauwe kruis) hoger ligt dan punt 2 (rode kruis). Hoe hoog de punten precies liggen kunnen we niet afleiden aan de hand van deze afbeelding. Hiervoor zijn andere middelen beschikbaar.
Hoogtes worden steeds uitgedrukt in meter (ten opzichte van het zeeniveau). Deze worden voorgesteld op kaarten in je atlas of op topografische kaarten. Op deze kaarten is de hoogte voorgesteld door hoogtelijnen, hoogtepunten en hoogtezones. Hiermee gaan we nu verder.
3. Hoogtelijnen, hoogtepunten en hoogtezones
Deel 3 is opgedeeld in 3 verschillende delen. In elk deel komt er zowel theorie als oefeningen aanbod. Je zult in dit deel gebruik moeten maken van het werkblad en de begrippenlijst dus zorg ervoor dat je deze 2 zaken al hebt klaarstaan, indien je dit nog niet gedaan had.
3.1 Hoogtelijnen
Definitie:
Hoogtelijnen zijn lijnen die plaatsen met dezelfde hoogte verbinden.
Hoogtelijnen op kaart:
Op onderstaande topografische kaart zie je duidelijk de hoogtelijnen. Je ziet dat niet alle hoogtelijnen even ver van elkaar liggen. Bekijk de instructievideo om hier meer informatie over te krijgen.
Instructievideo hoogtelijnen:
Oefeningen:
Neem je werkblad les 2 erbij. Je maakt opdracht 1. Volg de instructies.
Stappenplan 'topografische kaarten zoeken':
Begrippenlijst:
Noteer het begrip hoogtelijnen in je begrippenlijst.
3.2 Hoogtepunten
Definitie:
Een hoogtepunt is een punt op een kaart waarvan je de exacte hoogte kan aflezen.
Hoogtepunten op kaart:
Op onderstaande kaart zie je enkele hoogtepunten aangeduid. Hoogtepunten worden aangeduid door zwart driehoekje.
Oefeningen:
Er worden voor dit deel geen aparte oefeningen gemaakt.
Begrippenlijst:
Noteer het begrip hoogtepunten in je begrippenlijst.
3.3 Hoogtezones
Definitie:
Een hoogtezone is het gebied tussen 2 opeenvolgende hoogtelijnen.
Hoogtezones op kaart:
Stap 1: Bekijk in je atlas kaart 36-37. Bekijk de kaart grondig.
Stap 2: Neem je werkblad er terug bij.
Stap 3: Maak opdracht 2 met behulp van de atlaskaart pg. 36-37.
Stap 4: Bekijk de instructievideo.
Instructievideo hoogtezones:
Oefening:
Neem je werkblad erbij. Maak opdracht 3.
Drie hoogtezones:
We benoemen hoogtezones door middel van 3 benamingen.
- De hoogtezone tussen 0 m - 200 m: laagland
- De hoogtezone tussen 200 m - 2000 m: middelland
- De hoogtezone boven 2000 m: hoogland
Oefening:
Je maakt hierop een oefening via een educaplay. Kopieer onderstaande link en maak de oefening.
Oefening:
Je hebt zonet een oefening gemaakt rond België. Nu maak je dezelfde oefening, maar met plaatsen over de hele wereld. Het correcte gebruik van de atlas komt hier zeker van pas! Maak opdracht 4 op je werkblad.
Begrippenlijst:
Noteer het begrip hoogtezone in je begrippenlijst.
4. Synthese
In les 1 heb je een mindmap of schema gemaakt over de geziene les. Vul deze mindmap of schema verder aan met de leerstof die je deze les hebt verwerkt.
Vragenformulier:
Als je nog vragen hebt in verband met deze les kan je deze doorsturen via onderstaand vragenformulier. Twijfel niet dit te doen!